It’s what they say it is....
Rafturile şi vitrinele magazinelor sunt încărcate cu produse. Unele mai scumpe, altele mai ieftine. Unele foarte bune, altele de-a dreptul proaste. Oferta e foarte bogată şi alegerea e tot mai dificilă. Din fericire, unele se detaşează din start şi reprezintă atracţii irezistibile pentru consumator. Diferenţa o fac brandurile.
Brandul este o colecţie de idei, informaţii, experienţe, influenţe, simboluri, asocieri, aşteptări, valori. Mai exact, brandul este universul produsului proiectat în mintea consumatorului. Produsul este tangibil. Poate fi mirosit, gustat, folosit. Brandul, în schimb, trăieşte în mintea consumatorului. Este suma tuturor experienţelor şi percepţiilor pe care clientul le are despre un produs, serviciu sau organizaţie.
Produsele sunt create în fabrică, brandul este creat în minte
Eric Schmidt (CEO la Google) spune că “brand-ul reprezintă partea intangibilă a afacerii tale. Produsele sunt tangibile. Acestea sunt făcute în fabrici şi stocate în depozite; sunt lucruri pe care le poţi ţine în mână. Prin contrast, un brand este o colecţie de elemente intangibile - idei, sentimente, asocieri de cuvinte. Aceste elemente intangbile sunt stocate în depozitul minţii noastre.”
Oamenii cred sau vor să creadă că aleg produse folosind criterii raţionale. Se presupune că alegem un parfum pentru că miroase mai bine decat altul. Sau cumpărăm o maşină pentru că arată bine şi are motor bun. Cei mai mulţi oameni cumpărǎ din motive emoţionale şi, dupǎ ce o fac, gǎsesc motive logice pentru decizia lor de a fi cumpǎrat. Nu suntem întotdeauna conştienţi de efectul pe care îl au brandurile asupra noastră.
În spatele oricărui brand de succes stă un produs sau un serviciu de succes
În linii mari, un brand este promisiunea pe care o companie o face unui client, dar un brand care promite mai mult decât poate livra produsul va sfârşi prin a distruge întreaga afacere. Dar dezvoltat în mod eficient, un brand puternic ajută afacerea să crească mai repede. În condiţii de competitivitate, este aproape imposibil să reuşeşti fără un brand.
Brandul poate duce la creşterea profiturilor, poate atrage cei mai buni parteneri sau cele mai bune talente de pe piaţa forţei de muncă. Şi, mai ales, brandul satisface cel mai bine consumatorul. Brandul câştigă încrederea consumatorului şi, totodată, loialitatea, ceea ce e foarte important, având în vedere faptul că atragerea de noi consumatori este de cel puţin cinci ori mai costisitoare decât păstrarea celor deja existenţi.
Nu se poate vorbi de o reţetă standard prin care să creezi un brand de succes, deşi există mai multe exemple din care ne putem inspira. Trebuie reţinut faptul că brand-ul este dat de universul unui produs, de istoria şi de poziţionarea sa. Brandul reprezintă tot ceea ce consumatorul gândeşte despre produsul respectiv, când îi aude numele sau îi vede simbolul. Pe scurt, it’s not what we say it is. It’s what they say it is.